Recente berichten

#1
Geschiedenis / Opel fabrieken
Laatste bericht door Administrator - 25 januari 2017, 12:59:55 PM
De grootste fabriek van Opel is die in Rüsselsheim.

In 2002 werd die voor 750 miljoen euro omgebouwd tot de modernste fabriek ter wereld. Daarnaast bouwt Opel ook nog auto's in Eisenach.
In Kaiserslautern worden motoren en onderdelen vervaardigd. Het testcircuit bevindt zich in Rodgau-Dudenhofen en een test- en evenementencentrum in Pferdsfeld.

De fabriek in Bochum is eind 2014 gesloten.Dit betekent het einde van de productie van auto’s en motoren. De werknemers in Bochum wezen in maart 2013 als enige Opel-fabriek een toekomstplan af.
Dat plan voorzag om het einde van de autoproductie te verschuiven van 2014 naar 2016, het behoud van het logistiek centrum en de onderdelenfabriek.
De werknemers vonden het plan te vaag en stemden het weg. Daarop besloot het management de fabrieken te sluiten waarmee 3.300 banen verloren gingen.
In maart 2015 maakte Opel bekend de fabriek in Sint-Petersburg te gaan sluiten vanwege de terugvallende verkoop in Rusland.
De fabriek ging medio 2015 dicht en zo’n 1000 werknemers verloren hun baan.
De sluiting ging gepaard met 600 miljoen dollar aan eenmalige kosten.De fabriek werd in juli 2008 geopend en had een capaciteit van 98.000 voertuigen.
In 2012 kwamen er nog plannen om de capaciteit te verhogen naar 230.000 stuks, maar deze plannen zijn deels uitgevoerd.
In Duitsland stelt Opel ongeveer 25.000 mensen te werk in zijn fabrieken.

deze afbeelding is van 2009











deze info komt van wiki is gebaseerd  in het jaar 2009 onder tussen zijn Antwerpen en Bochum gesloten
#2
Geschiedenis / Tuning
Laatste bericht door Administrator - 25 januari 2017, 11:56:59 AM
Al sinds de jaren 60 maakt Opel zelf sportieve varianten op zijn modellen.

Zo was er de Opel Commodore GS/E, de Opel Kadett GT/E en de Opel Manta GT/E.
Zowel bij de Kadett als bij de Manta werd dit achtervoegsel bij latere modellen omgedoopt naar GSi. Een GSi-variant kwam er ook op de eerste generatie Opel Astra en op bepaalde generaties van de Opel Corsa.

Vanaf 1998 verdween GSi van het toneel om plaats te maken voor het Opel Performance Center, afgekort tot OPC.
Hoewel er van de vierde generatie Opel Corsa een OPC-variant bestaat, werd ook een GSi-variant gemaakt.
Tot einde 2012 was dit het enige model waarvan zowel een GSi- als een OPC-variant bestond.
Bij de Opel Astra werd voor de derde en de huidige vierde generatie een GTC-uitvoering gemaakt als tussenmodel tussen de standaard en de OPC-uitvoering.

Bij alle sportieve modelvarianten van Opel die werden ontwikkeld voor het bestaan van het Opel Performance Center,
werd het uiterlijk onder handen genomen door Irmscher.
Tot op heden maken zij nog steeds tuning-onderdelen voor nieuwe Opel-modellen.

Andere bedrijven die zich hier ook in specialiseren zijn Steinmetz Opel Tuning, Lexmaul en Rieger.
Ook het Italiaanse designbureau Bertone heeft zich beziggehouden met Opel. Zij ontwikkelden de coupé- en cabriolet-varianten van de Astra en de Kadett.

bron wiki
#3
Geschiedenis / General Motors
Laatste bericht door Administrator - 24 januari 2017, 01:47:24 PM
General Motors Corporation of GM is een van de grootste automobielbedrijven ter wereld.

In 2015 verkocht het concern wereldwijd 9,96 miljoen voertuigen, het hoogste aantal sinds 1978, toen 9,55 miljoen voertuigen verkocht werden. Het Amerikaanse concern telt 219.000 werknemers en heeft fabrieken in 30 Amerikaanse staten en 33 landen.

GM verkoopt zijn voertuigen in zo'n 200 landen en heeft wereldwijd een marktaandeel van 11,5%. Het bedrijf heeft vier grote afzetgebieden: Noord-Amerika, Europa, Oost-Azië en Latijns-Amerika/Afrika/Midden-Oosten.
Het bedrijf heeft allianties of belangen in AvtoVAZ, Daewoo, Fiat, Fuji Heavy Industries, Isuzu en Suzuki.
Het bedrijf onderzocht ook een alliantie met Renault-Nissan. Op technologisch vlak wordt samengewerkt met BMW, Daimler, Toyota en PSA Peugeot Citroën.

Geschiedenis

Voorgeschiedenis

In 1897 richtte Ransom Olds de Olds Motor Vehicle Company op die auto's begon te bouwen onder de merknaam Oldsmobile. Op 8 mei 1899 fuseerde dat bedrijf met Olds Gasoline Engine Works tot Olds Motor Works. Dat bedrijf bouwde de eerste echte autofabriek van de Verenigde Staten in Detroit. Oldsmobile is het oudste merk waarvan General Motors eigenaar is. In 1899 begon het Duitse bedrijf Opel eveneens met de bouw van auto's. Opel werd later GM's tweede overname in Europa. In 1902 werd Cadillac gevormd. Ook dit merk zou later in handen van GM komen. In 1903 werd Buick opgericht. Boven Buick zou later de General Motors-holding gevormd worden. In 1907, ten slotte, werd de Oakland Motor Car Company opgericht. Dit was de voorloper van het latere Pontiac.

Oprichting

Op 16 september 1908 werd General Motors Company opgericht in Flint, Michigan onder leiding van William Durant. General Motors begon als een holding boven het merk Buick. Op 12 november 1908 werd Oldsmobile het tweede merk van GM. Op 20 januari 1909 werd GM via een aandelenruil voor de helft eigenaar van Oakland Motor Car Company. Enkele maanden later kwam ook de resterende helft in handen van GM. Op 29 juli datzelfde jaar werd Cadillac overgenomen voor $5,5 miljoen. Ook al dat jaar werd de Rapid Motor Vehicle Company overgenomen. Deze vrachtwagenbouwer was de voorloper van GMC. General Motors wilde ook Ford Motor Company overnemen voor $9,5 miljoen, maar de lening hiervoor werd geweigerd.
Na al die overnames had GM forse schulden en in 1910 verloor Willian Durant de controle over GM aan de schuldeisers. In 1911 richtte hij samen met Louis Chevrolet de Chevrolet Motor Company op. Met de winsten van Chevrolet kon Durant in 1916 meerderheidsaandeelhouder van General Motors worden. Zo kwam hij opnieuw bij GM aan het roer. Chevrolet werd daarbij een aparte divisie van het concern. Op 13 oktober 1916 werd vanuit de General Motors Company de General Motors Corporation opgericht. United Motors Corporation, een holding die Durant in 1916 stichtte, werd in 1918 opgenomen in GM en daar in 1919 opgelost. In 1919 werd ook General Motors of Canada gevormd met McLaughlin Motor Car Company en Chevrolet Motor Company of Canada. GM nam dat jaar ook de Dayton Wright Company over, een vliegtuigbouwer die in 1929 werd verkocht aan Fokker.


Wereldwijde groei


In 1920 opende General Motors zijn eerste kantoor in Azië.
In 1922 werd dit kantoor van Manilla naar Shanghai verhuisd.
Eveneens in 1920 nam William Durant ontslag als directeur. Hij werd opgevolgd door Pierre duPont,
die op zijn beurt in 1923 werd vervangen door Alfred Sloan. Dat jaar werd in Kopenhagen de eerste fabriek buiten Noord-Amerika geopend.
Op 7 januari 1924 kwam daar de eerste in Europa gebouwde Chevrolet van de lopende band. De voertuigen waren bestemd voor de Noordoost-Europese markt. De naam van de divisie was General Motors International A/S.
Met General Motors Continental werd in 1925 een gelijkaardige divisie opgericht in Antwerpen, België. Verder nam GM dat jaar het Britse Vauxhall over voor $2,5 miljoen en werd in Brazilië GM do Brasil opgericht.
Ook in Argentinië werd een fabriek geopend en in Málaga, Spanje werd het eerste buitenlandse distributiecentrum geopend.
In Frankrijk en Berlijn werd tevens een kantoor geopend. Ook werd General Exchange Insurance Corp.
opgericht voor autoverzekeringen.

In 1926 werd in Port Elizabeth, Zuid-Afrika de eerste Afrikaanse divisie opgericht en in Australië werd een divisie met 5 fabrieken gestart.
Ook in Nieuw-Zeeland, Japan, Egypte en Uruguay worden divisies opgericht. Tevens werd in dat jaar vanuit de Oakland-divisie het nieuwe merk Pontiac gelanceerd.
In 1928 wordt de eerste autofabriek in India opgestart.
In 1929 werd het concern uitgebreid met de overname van Opel. GM kreeg 80% van de Opel-aandelen in handen.
De resterende 20% volgden in 1931.
GM introduceert zich ook in de commerciële vliegtuigbouw via een belang van 40% in Fokker en een belang in Allison Engineering Company. Die overnames leverden technologie op die ook in de auto-industrie toepassing vond.

In 1931 fuseerde GM Australië met het lokale merk Holden. Dankzij de vele buitenlandse divisies stegen de verkopen buiten Noord-Amerika in 1938 tot 350.000 stuks.
Tevens kocht GM in 1930 de Winton Engine Company (producent van dieselmotoren) en de Electro-Motive Company (fabrikant van spoorwegmaterieel). Hiermee begaf GM zich op de destijds nog jonge markt voor dieseltreinen.

In 1941 werden de Electro-Motive Company en een deel van Winton Engine samengevoegd tot Electro-Motive Division (EMD). De productie van diesellocomotieven werd een groot succes en EMD groeide uit tot een van de grootste fabrikanten op dit gebied.


Tweede Wereldoorlog


De jaren 40 werden ingezet met de productie van de 25 miljoenste auto op 11 januari 1940.
Nazi-Duitsland nam dat jaar de controle over Opel over.
William Knudsen van GM werd door president Roosevelt aangesteld als hoofd van de Amerikaanse oorlogsproductie.
Vanaf 1942 produceerde GM enkel nog oorlogsuitrusting zoals vliegtuigen, vliegtuigmotoren en -onderdelen, vrachtwagens, tanks, scheepsmotoren, kanonnen en granaten voor de geallieerden; In totaal voor meer dan $12,3 miljard.
In 1943 nam GM Yellow Truck & Coach over waarmee GMC Truck & Coach Division werd gevormd.
In december 1945 begint de UAW, de vakbond van de auto-industrie in de VS, een staking voor meer loon.

Op 13 maart 1946 wordt de staking beëindigd met een loonsverhoging. Op 1 november 1948 verkrijgt GM opnieuw de controle over Opel.
De fabrieken, die in 1944 zwaar beschadigd werden door bombardementen en die na de oorlog grotendeels leeggehaald werden en naar Rusland overgebracht, werden weer opgebouwd en waren in 1950 weer volledig operationeel.
In 1948 werd in Caracas, Venezuela de eerste autofabriek van dat land opgestart.


Na de oorlog


In 1953 nam GM Euclid Road Machinery over, een producent van grondbewerkingsmachines. In 1958,
de 50e verjaardag van het concern, demonstreerde men een geleide auto. Hiermee werd de mogelijkheid van auto's die over autosnelwegen geleid worden gesuggereerd.
In 1959 werd de Defense Systems Division opgericht voor het ontwerp en de ontwikkeling van wapensystemen. De divisie werd in 1962 ondergebracht bij de Research Laboratories onder de naam GM Defense Research Laboratories.

Ook in 1962 overstijgt het aantal aandeelhouders van GM de 1.000.000 en viert dochteronderneming Opel haar 100e verjaardag. Opel opent tevens een nieuwe fabriek in Bochum.
In 1967 maakt GM in de VS zijn 100 miljoenste auto. Dat jaar werd het bedrijf ook gereorganiseerd. De Operating Divisions wordt in 2 gesplitst: in auto, vrachtwagen, koetswerk, assemblage en onderdelen en in buitenland, niet-automobiel en defensie.
In 1969 wordt GM Chile opgericht in Chili en fuseren alle divisies in Canada onder GM of Canada. Noemenswaardig is ook dat GM de navigatiesystemen ontwikkelde die voor de Apollo 11-missie naar de maan werden gebruikt.


De oliecrisis


In 1970 kondigt directeur Edward Cole een programma aan dat in 2 fasen het gebruik van loodvrije benzine moet verspreiden in de VS.
In 1971 krijgen alle modellen in de VS en Canada motoren die loodvrije benzine of benzine met een laag loodgehalte verdragen. Soortgelijke programma's worden aangekondigd tegen lucht- en watervervuiling.
Van 15 september tot 20 november 1970 ligt de productie in de VS stil door een staking.

In 1971 neemt GM een belang van 34,2% in het Japanse Isuzu. In Maleisië werd Capital Motors Assembly overgenomen en omgevormd tot GM Malaysia BHD dat in 1980 weer verkocht werd.
Er werd in 1972 ook een joint venture aangegaan voor de vorming van GM Iran. Daarvan bezat GM 45%.

In 1978 verliet het concern Iran weer. Een joint venture met Shinjin Motor in Zuid-Korea leidde tot de creatie van GM Korea. Het bedrijf wordt achtereenvolgens hernoemd tot Saehan Motor en Daewoo Motor. GM behoudt een 50%-belang tot 1992.
De oliecrisis van 1973 leidt tot een sterke stijging in de verkoop van kleine Japanse auto's in de VS. De Amerikaanse autoconcerns komen hierna in moeilijkheden. In 1977 biedt GM de eerste Amerikaanse dieselmotor aan en in 1979 worden nieuwe compacte voorwielaangedreven modellen geïntroduceerd. Er wordt $2 miljard in GM Europa geïnvesteerd met onder meer een assemblagefabriek in Zaragoza, Spanje en een motorenfabriek in Oostenrijk. In 1980 wordt een wereldwijde investering van $40 miljard aangekondigd om over een termijn van 5 jaar de modellen en de fabrieken te moderniseren. In Europa komen 5 nieuwe fabrieken; Drie in Spanje en 1 in Oostenrijk en Noord-Ierland. GM incasseert intussen zijn eerste verlies sinds 1920.

Jaren 1980

In 1981 begint GM een samenwerking met Suzuki. In Taiwan wordt een belang van 45% genomen in Hua Tung Automotive. Met dat bedrijf begint een joint venture voor de bouw van zware vrachtwagens, bussen en dieselmotoren. In 1982 trok GM zich weer terug. Ondertussen blijven de Amerikaanse Grote Drie terrein verliezen aan buitenlandse merken. In 1983 gaat GM een joint venture aan met Toyota. New United Motor Manufacturing zal een kleine Chevrolet bouwen in Californië.
Met Isuzu begint een nieuwe joint venture voor de bouw van lichte vrachtwagens in Egypte. In het thuisland wordt intussen het Saturn-project opgestart voor de ontwikkeling van kleinere auto's. Uiteindelijk werd Saturn een nieuw merk. In 1986 werd in het Verenigd Koninkrijk Lotus overgenomen. In 1993 wordt Lotus weer verkocht aan Bugatti. GM trok zich dat jaar ook terug uit Zuid-Afrika. Als resultaat van de modernisering begin jaren 80 worden 11 fabrieken met sluiting bedreigd. In 1988 fuseren de twee Belgische fabrieken. In 1989 begint GM in Turkije te opereren en wordt 50% van Saab overgenomen.

Jaren 1990

In 1990 stelt GM met succes een elektrische auto voor. Naar aanleiding van de verliezen die GM leed werd de sluiting van 21 fabrieken in Noord-Amerika en het verlies van 74.000 banen aangekondigd. In 1992 begint een grote reorganisatie. In 1993 stapt GM mee in een partnerschap met Ford, Chrysler en de Amerikaanse overheid. Partnership for a New Generation of Vehicles (PNGV) had de ontwikkeling van zuinige en geavanceerde auto's tot doel. In 1995 stegen de verkopen buiten Noord-Amerika voor het eerst boven de 3 miljoen eenheden. Van 5 juni tot 28 juli 1998 lag de productie in Noord-Amerika weer stil door een staking ten gevolgde van massale ontslagen.

Jaren 2000

In 2000 ging GM een alliantie aan met het Italiaanse FIAT. GM bezat daarbij 20% van FIAT en via allerlei joint ventures werd samengewerkt. In 2005 werd die samenwerking weer beëindigd. In Lansing, Michigan wordt $1 miljard geïnvesteerd in een nieuwe fabriek en ook in Brazilië en Thailand wordt een gloednieuwe productiesite neergezet. Ten slotte werd in 2000 de stopzetting van het merk Oldsmobile aangekondigd. In 2001 gaat GM een joint venture aan met het Russische AvtoVAZ voor een SUV voor de Russische markt. Volgend op de terroristische aanslagen op 11 september 2001 kondigt GM zijn Keep America Rolling-0% interest-programma aan.[4] Na een maand steeg de verkoop reeds met 31%. In 2003 wordt Daewoo overgenomen. In 2006 werd een onder druk van aandeelhouder Kirk Kerkorian een alliantie met Renault-Nissan onderzocht maar de onderhandelingen rond die zaak zijn afgeketst.[5]
EMD werd in 2005 verkocht aan een samenwerkingsverband onder leiding van Greenbriar Equity Group LLC en Berkshire Partners LLC. De afkorting EMD bleef gehandhaafd, maar staat sindsdien voor Electro-Motive Diesel.

Problemen

In 2005 boekte GM een verlies van omgerekend â,¬8,3 miljard bij een jaaromzet van â,¬151 miljard.
Vanaf circa 2005 gaat het financieel zeer slecht met GM en kredietbeoordelaar Standard & Poor's degradeert de obligaties tot de laagste categorie (junk).
GM heeft al jaren te kampen met te veel capaciteit, hoge ziektekosten voor alle werknemers en gepensioneerden en hoge loonkosten. Ondanks de hoge omzet lijdt het bedrijf miljardenverliezen en gaat het gebukt onder een torenhoge schuldenlast. De autodivisie leed al eerder enorme verliezen, maar door de winst van de financiële tak (verzekeringen, autoleningen, lease) werd dit gecamoufleerd.

De totale schuld van GM is meer dan $300 miljard. Om Chapter 11, het Amerikaanse gerechtelijk akkoord, te vermijden werden verregaande maatregelen aangekondigd:
De verkoop van het grootste deel van de zeer winstgevende financieringstak GMAC.
Sluiten van 12 fabrieken en het ontslag van 30.000 werknemers in de VS in de periode 2005-2008.
In Europa verdwijnen 12.000 arbeidsplaatsen, dat is 20% van het totaal.

Een akkoord met vakbond UAW over het verlagen van de ziektekosten van de werknemers en de gepensioneerden.
Verkoop van het belang in Subaru aan Toyota en worden de belangen in Isuzu en Suzuki van de hand gedaan.
De productiecapaciteit inkrimpen met 1 miljoen eenheden.
Met deze maatregelen wilde het bedrijf tegen eind 2006 reeds $7 miljard (â,¬5,5 miljard) besparen.
In 2006 verloor GM de koppositie in het aantal verkochte voertuigen aan Toyota.

Kredietcrisis

De kredietcrisis had ook desastreuze gevolgen voor GM. Doordat leningen voor de koop van nieuwe auto's nog maar mondjesmaat verstrekt werden, zakten de verkopen in de 2e helft van 2008 in. GM vroeg in november 2008 samen met Ford en Chrysler een noodlening aan het Amerikaanse Congres, maar deze werd afgewezen.
Uiteindelijk kreeg GM toch staatssteun eind 2008.
GM besloot de activiteiten te concentreren op vier merken, Chevrolet, Buick, GMC en Cadillac. Het was niet langer mogelijk acht verschillende merken te handhaven. Het concern heeft onvoldoende financiële middelen om unieke auto's voor al deze merken te ontwikkelen en te promoten, waardoor Hummer, Saab en Saturn worden verkocht en Pontiac helemaal verdwijnt.
Verder werd besloten de Europese tak af te stoten, Opel werd overgenomen door het Canadese Magna.
Saab Automobile en Vauxhall zouden dus ook worden verkocht.

Op 1 juni 2009 werd uitstel van betaling verkregen (Chapter 11) en kreeg men toestemming van de faillissementsrechter om de activa te verkopen aan een nieuw op te richten vennootschap waarin de Amerikaanse en Canadese overheden een aanmerkelijk belang zou nemen.Het 'oude' GM bleef als Motors Liquidation Company voortbestaan om het faillissement af te wikkelen, het 'nieuwe' GM heeft de productieactiviteiten voortgezet.
De verkoop van Opel aan Magna werd op 10 september 2009 afgerond: Magna kocht 55% van de aandelen, het Opel-personeel 10%, en GM hield 35%.

Op 4 november 2009 kondigde GM echter aan af te zien van de verkoop van Opel aan Magna vanwege "verbeterde vooruitzichten", wat tot ontstemde reacties leidde in Duitsland en Rusland.
Voor het slecht renderende Saab kwamen Koenigsegg en Spyker Cars in beeld als overnamekandidaten. Koenigsegg leek in eerste instantie de gegadigde, maar haakte af. In november 2009 maakte Spyker zijn interesse kenbaar. Op 23 februari 2010 was de overname van Saab door Spyker Cars een feit.

Jaren 2010

Privatisering

Op 18 november 2010 ging een eerste pakket GM aandelen opnieuw naar de beurs in New York. Het is waarschijnlijk de grootste beursgang in de Verenigde Staten met een waarde van ruim $23 miljard.
Zowel het aantal aandelen als de introductiekoers van $33 werden vlak voor de beursgang naar boven bijgesteld.
Op dit moment heeft de overheid van de Verenigde Staten nog 27%, de overheid van Canada 12% en de overheid van de provincie Ontario (Canada) nog 3,8% van de aandelen in bezit.
In december 2013 verkocht de Amerikaanse overheid haar laatste aandelen in GM. Het begon in 2010 met 500 miljoen aandelen en in december werden de laatste 31 miljoen stuks verkocht.
De overheid heeft $49,5 miljard geïnvesteerd in de redding van de autofabrikant en de aandelenverkoop heeft in totaal $39 miljard opgeleverd, een verlies van bijna $ 10 miljard. Volgens een studie van Automotive Research zijn met de geldinjectie van de overheid 1,2 miljoen banen behouden, niet alleen bij GM maar ook bij toeleveranciers en autodealers, en $35 miljard aan belastinginkomsten veilig gesteld.

Mankement contactslot

In september 2015 heeft GM een schikking getroffen met de Amerikaanse openbare aanklager met betrekking tot problemen met het contactslot in diverse automodellen.
Begin 2014 riep GM miljoenen auto's terug vanwege dit mankement, dat mogelijk tot tientallen dodelijke ongelukken heeft geleid.
Het bedrijf was eerder op de hoogte van de problemen maar ging toen niet tot actie over. GM betaalt een boete van $900 miljoen en moet zich nog drie jaar aan de schikkingsvoorwaarden houden voordat de aanklachten tegen het bedrijf definitief worden ingetrokken.
Verder heeft het bedrijf $600 miljoen gereserveerd voor de compensatie van slachtoffers.

bron wiki
#4
Geschiedenis / in 1920 tot in 1945
Laatste bericht door Administrator - 24 januari 2017, 01:44:01 PM
1920

Voor het eerst wordt er een ondernemingsraad geïntroduceerd.

1921

Opel bouwt een 8-cilindermotor die zichzelf in een aantal races bewijst en in 1922 de Eifel Rally wint.




1924

Met een investering van een miljoen gouden marken gaat Opel over tot complete modernisering van de autofabriek in Rüsselsheim. Hiermee wordt Opel de eerste Duitse fabriek met productielijnen die geschikt zijn voor massaproductie, met onder meer geavanceerde assemblagelijnen











1926

Dankzij de state-of-the-art productiemethodes en grote vraag, daalt de prijs van de "Tree Frog" van 4.500 mark naar 2.980 mark en uiteindelijk naar 1.990 mark. Dit maakt de aanschaf van een auto toegankelijk voor een nog breder publiek.





Het Rüsselsheim racing team boekt 75 overwinningen in verschillende sportklassen.




1928

Met een marktaandeel van 37,5 procent is Opel veruit de grootste autofabrikant van Duitsland. Ter voorbereiding op een samenwerking met General Motors wordt Opel omgevormd tot een beursgenoteerde onderneming.









1929

Voor iets minder dan 26 miljoen dollar verwerft General Motors 80 procent van de aandelen in de onderneming Adam Opel AG en wordt daarmee de grootste aandeelhouder. Twee jaar later kochten ze ook de resterende 20 procent op. Opel is de eerste Duitse fabrikant die een verzekeringsmaatschappij opricht. Een andere primeur is de “Opel Bank” die wordt opgericht om de aankoop van auto’s te financieren en het mogelijk maakt in termijnen te betalen.



bron opel met aanvulling wiki
#5
Geschiedenis / in 1895 tot in 1919 het Begin ...
Laatste bericht door Administrator - 23 januari 2017, 12:14:47 PM
Begin in de automobielsector

In 1898, drie jaar na het overlijden van vader Adam die nooit wagens wilde en zou produceren, begonnen zijn zoons met de bouw van hun eerste wagen.





In 1899 kochten ze hiervoor de Anhaltische Motorwagenfabrik van Friedrich Lutzmann. Ze benoemden hem wel tot directeur van de autoproductie en brachten zo de Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann“ op de markt, de allereerste wagen van Opel. De samenwerking met Lutzmann zou uiteindelijk slechts twee jaar duren.







in het begin werd voornamelijk geëxperimenteerd met carrosserie- en motor-varianten. Door een gebrek aan middelen om de inmiddels hoogtechnologische Franse wagenproducenten bij te houden, werd de productie van een nieuwe wagen uitgesteld

In maart 1901 boekt Opel zijn eerste overwinning in de autosport, wanneer Heinrich von Opel in de bergrace van Königsstuhl als eerste over de finish gaat..



1902

werd uiteindelijk een samenwerkingscontract afgesloten met Darracq. Darracq leverde het chassis. Tevens kwam in datzelfde jaar de eerste wagen op de markt die volledig onafhankelijk door Opel werd geproduceerd, de Opel 10/12 Pk twee cylinder motor. Tijdens de samenwerking met Darracq werden wagens op de markt gebracht onder de naam Opel-Darracq.









1903

Opel ontwikkelt haar eerste vier-cylinder motor met een vermogen van 24/24 pk.

1905

Nabij het Tiergarten park in Berlijn wordt een Opel Darracq showroom en service center geopend.



1906

De duizendste Opel automobiel verlaat de fabriek. Opel realiseert een fabriek in Berlijn.





1907

In een speciaal gebouwd model met een 45 kW (60 pk) sterke motor wint Opel testrijder en autocoureur Carl Jörns de “Kaiserpreisrennen” in de Duitse Taunus. Opel ontvangt deze prijs voor de beste prestaties met een auto van Duitse makelij. In dit jaar wordt Opel ook benoemd tot hofleverancier.









Het duurde echter nog tot 1909

dat de eerste betaalbare compacte auto. Deze 4-cilinder tweezitter, met een vermogen van 4 kW (8 pk), was ontworpen voor klanten die veel belang hechtten aan betrouwbaarheid en werd al snel bekend onder de naam “Doktorwagen”.





1910

Een nieuw productiesysteem wordt geimplementeerd: voor geassembleerde carrosserie-delen worden gecombineerd met verschillende chassis en motoren.

Het marktaandeel van Opel stijgt tot 12,3% in Duitsland.







1911

Met de introductie van een 6/16 pk model neemt Opel de nieuwe "torpedo"-vorm aan.





Ook speelt Opel in op ontwikkelingen in de markt door zich te mengen in een nieuwe markt: het bouwen van vliegtuigmotoren.





Tegelijkertijd bouwt Opel een gemotoriseerde heavy-duty ploegmachine voor grote boerderijen.



Een grote brand verwoest een groot deel van de fabriek. Bij de heropbouw werd gekozen voor de nieuwste technologieën



Het maken van naaimachines stopt met de productie van het miljoenste exemplaar.



De "Adam Opel foundation" wordt opgericht als pensioenplan voor oud-werknemers.

1912

Opel groeit gestaag. Dit jaar wordt de tienduizendste Opel gebouwd en wordt een nieuw vlaggenschip geïntroduceerd: een viercilinder met een flink vermogen van 40 kW (100 pk).







1914

Opel bouwt een racewagen die gemaakt is om records te breken, gebaseerd op de motortechnologie die in 1913 tot de overwinning van de Grand Prix had geleid. Deze baanbrekende auto is niet alleen een van de eerste die voorzien is van vierkleppentechnologie, maar met een verplaatst volume van 12,3 liter was deze 4-cilinder 16-kleppenmotor ook de motor met de grootste cilinderinhoud die ooit in Rüsselsheim gebouwd zou worden. Opel wordt in dit jaar de grootste autofabrikant van Duitsland.









1919

Ten zuiden van Rüsselsheim opent Opel een eigen racecircuit. Het ovale circuit met oplopende bochten en betonnen wegdek was het eerste permanente circuit voor autoraces en testritten in Duitsland. Hiermee had Opel een voorsprong van jaren op andere befaamde circuits, zoals AVUS in Berlijn en de Nürburgring.







bron opel met aanvulling wiki
#6
Geschiedenis / 21 januari 1862 tot in 1895
Laatste bericht door Administrator - 27 januari 2016, 12:02:58 PM
Adam Opel heeft zijn bedrijf opgericht op 21 januari 1862 in Rüsselsheim. Daarmee zette hij de eerste stap, met als gevolg een lange reeks van innovaties.
Lees hieronder alles over de geschiedenis van Opel.




1862

Na jaren gewerkt te hebben als metaalbewerker, begint Adam Opel een bedrijf in zijn geboorteplaats Rüsselsheim.
Hij bouwt zijn eerste naaimachine en legt daarmee de grondslag voor het bedrijf Opel.






1863

Opel breidt zich uit: Adam Opel neemt zijn eerste personeelslid in dienst.
Met een advertentie in de regionale krant Groß-Gerauer Kreisblatt, begint Opel met de promotie van zijn product.




1868

De zaken gaan goed. Adam Opel verhuist naar zijn eerste fabriek, een grote hall met aaneengesloten woonruimtes. Een jaar later wordt stroomkracht geintroduceerd in de productieproces.



In 1968 trouwt Adam Opel met Sophie Scheller, de dochter van een fabriekseigenaar.



In de daaropvolgende jaren worden vijf jongens geboren;
Carl (31 augustus 1869),
Wilhelm (15 mei 1871),
Heinrich (22 september 1873),
Friedrich (30 april 1875) en
Luwwig (1 januari 1880).



1872

Adam Opel intoduceert een zorgverzekerings-programma vanuit de fabriek.



1886

In 1886 overtuigden zijn vijf zoons Opel om de allereerste Opel-fiets te produceren, een hoge bi. In 1898 produceerden de 1200 werknemers in de Opel-fabriek reeds 25.000 naaimachines en 15.000 fietsen. De fabrieksbrand in 1911 legde de productie lam, maar in 1912 werd de productie van fietsen reeds hernomen.
Het succes van de vijf zoons in de wielersport betekende meteen ook een succes voor de productie en verkoop van de fietsen. In de jaren '20 werd Opel zo de grootste fietsproducent ter wereld. In 1936 werd de fietsproductie verkocht aan NSU











1895

Adam Opel overlijdt. Zijn vrouw Sophie neemt zijn werkzaamheden over, met de hulp van haar zoons.



bron opel met aanvulling wiki
#7
Pas Geregistreerd / Na de registratie
Laatste bericht door Administrator - 10 mei 2015, 02:04:25 AM
Na de registratie...

Na de registratie ontvang je een e-mail. Door op de link in de e-mail te klikken, bevestig je je registratie.(dit om spam e.d. te vermijden).

Verder wensen we je nog veel plezier op dit forum!
#8
Regels forum / Algemene regels gebruik forum
Laatste bericht door Administrator - 07 mei 2015, 10:32:16 AM
Hieronder vindt je een aantal algemene regels met betrekking tot het forum.

- We behandelen elkaar met respect.
- We zijn hier alleen met het doel om onze hobby en kennis te delen, dus gelieve niet anderen af te gaan kraken, ook al is het niet je smaak.
- We zijn niet gediend van onbeschoft gedrag en scheldwoorden.
- Houdt het vooral gezellig!


* Indien er ongepast gedrag wordt vertoond wordt volgt er een waarschuwing.
Mocht er aan deze waarschuwing geen gehoor worden gegeven, behouden wij ons het recht uw account te verwijderen.
#9
Regels forum / Registreren
Laatste bericht door Administrator - 07 mei 2015, 10:28:42 AM
Welkom!

Bedankt voor het bezoek aan ons forum.

Mocht je hier graag willen meelezen en je hobby/passie en info/kennis willen delen kun je je registreren om toegang te verkrijgen tot het forum.

Graag zouden we wel zien dat je je even voorstelt na registratie in het daarvoor bestemde topic.

We hopen dat we met zijn allen hiermee een leuk forum boordevol informatie en plezier kunnen opbouwen.