in 1895 tot in 1919 het Begin in de automobielsector

Gestart door Administrator, 23 januari 2017, 12:14:47 PM

Vorige topic - Volgende topic
23 januari 2017, 12:14:47 PM Laatste wijziging: 25 januari 2017, 11:58:09 AM door Administrator
Begin in de automobielsector

In 1898, drie jaar na het overlijden van vader Adam die nooit wagens wilde en zou produceren, begonnen zijn zoons met de bouw van hun eerste wagen.





In 1899 kochten ze hiervoor de Anhaltische Motorwagenfabrik van Friedrich Lutzmann. Ze benoemden hem wel tot directeur van de autoproductie en brachten zo de Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann“ op de markt, de allereerste wagen van Opel. De samenwerking met Lutzmann zou uiteindelijk slechts twee jaar duren.







in het begin werd voornamelijk geëxperimenteerd met carrosserie- en motor-varianten. Door een gebrek aan middelen om de inmiddels hoogtechnologische Franse wagenproducenten bij te houden, werd de productie van een nieuwe wagen uitgesteld

In maart 1901 boekt Opel zijn eerste overwinning in de autosport, wanneer Heinrich von Opel in de bergrace van Königsstuhl als eerste over de finish gaat..



1902

werd uiteindelijk een samenwerkingscontract afgesloten met Darracq. Darracq leverde het chassis. Tevens kwam in datzelfde jaar de eerste wagen op de markt die volledig onafhankelijk door Opel werd geproduceerd, de Opel 10/12 Pk twee cylinder motor. Tijdens de samenwerking met Darracq werden wagens op de markt gebracht onder de naam Opel-Darracq.









1903

Opel ontwikkelt haar eerste vier-cylinder motor met een vermogen van 24/24 pk.

1905

Nabij het Tiergarten park in Berlijn wordt een Opel Darracq showroom en service center geopend.



1906

De duizendste Opel automobiel verlaat de fabriek. Opel realiseert een fabriek in Berlijn.





1907

In een speciaal gebouwd model met een 45 kW (60 pk) sterke motor wint Opel testrijder en autocoureur Carl Jörns de “Kaiserpreisrennen” in de Duitse Taunus. Opel ontvangt deze prijs voor de beste prestaties met een auto van Duitse makelij. In dit jaar wordt Opel ook benoemd tot hofleverancier.









Het duurde echter nog tot 1909

dat de eerste betaalbare compacte auto. Deze 4-cilinder tweezitter, met een vermogen van 4 kW (8 pk), was ontworpen voor klanten die veel belang hechtten aan betrouwbaarheid en werd al snel bekend onder de naam “Doktorwagen”.





1910

Een nieuw productiesysteem wordt geimplementeerd: voor geassembleerde carrosserie-delen worden gecombineerd met verschillende chassis en motoren.

Het marktaandeel van Opel stijgt tot 12,3% in Duitsland.







1911

Met de introductie van een 6/16 pk model neemt Opel de nieuwe "torpedo"-vorm aan.





Ook speelt Opel in op ontwikkelingen in de markt door zich te mengen in een nieuwe markt: het bouwen van vliegtuigmotoren.





Tegelijkertijd bouwt Opel een gemotoriseerde heavy-duty ploegmachine voor grote boerderijen.



Een grote brand verwoest een groot deel van de fabriek. Bij de heropbouw werd gekozen voor de nieuwste technologieën



Het maken van naaimachines stopt met de productie van het miljoenste exemplaar.



De "Adam Opel foundation" wordt opgericht als pensioenplan voor oud-werknemers.

1912

Opel groeit gestaag. Dit jaar wordt de tienduizendste Opel gebouwd en wordt een nieuw vlaggenschip geïntroduceerd: een viercilinder met een flink vermogen van 40 kW (100 pk).







1914

Opel bouwt een racewagen die gemaakt is om records te breken, gebaseerd op de motortechnologie die in 1913 tot de overwinning van de Grand Prix had geleid. Deze baanbrekende auto is niet alleen een van de eerste die voorzien is van vierkleppentechnologie, maar met een verplaatst volume van 12,3 liter was deze 4-cilinder 16-kleppenmotor ook de motor met de grootste cilinderinhoud die ooit in Rüsselsheim gebouwd zou worden. Opel wordt in dit jaar de grootste autofabrikant van Duitsland.









1919

Ten zuiden van Rüsselsheim opent Opel een eigen racecircuit. Het ovale circuit met oplopende bochten en betonnen wegdek was het eerste permanente circuit voor autoraces en testritten in Duitsland. Hiermee had Opel een voorsprong van jaren op andere befaamde circuits, zoals AVUS in Berlijn en de Nürburgring.







bron opel met aanvulling wiki