Tuning

Gestart door Administrator, 25 januari 2017, 11:56:59 AM

Vorige topic - Volgende topic
Al sinds de jaren 60 maakt Opel zelf sportieve varianten op zijn modellen.

Zo was er de Opel Commodore GS/E, de Opel Kadett GT/E en de Opel Manta GT/E.
Zowel bij de Kadett als bij de Manta werd dit achtervoegsel bij latere modellen omgedoopt naar GSi. Een GSi-variant kwam er ook op de eerste generatie Opel Astra en op bepaalde generaties van de Opel Corsa.

Vanaf 1998 verdween GSi van het toneel om plaats te maken voor het Opel Performance Center, afgekort tot OPC.
Hoewel er van de vierde generatie Opel Corsa een OPC-variant bestaat, werd ook een GSi-variant gemaakt.
Tot einde 2012 was dit het enige model waarvan zowel een GSi- als een OPC-variant bestond.
Bij de Opel Astra werd voor de derde en de huidige vierde generatie een GTC-uitvoering gemaakt als tussenmodel tussen de standaard en de OPC-uitvoering.

Bij alle sportieve modelvarianten van Opel die werden ontwikkeld voor het bestaan van het Opel Performance Center,
werd het uiterlijk onder handen genomen door Irmscher.
Tot op heden maken zij nog steeds tuning-onderdelen voor nieuwe Opel-modellen.

Andere bedrijven die zich hier ook in specialiseren zijn Steinmetz Opel Tuning, Lexmaul en Rieger.
Ook het Italiaanse designbureau Bertone heeft zich beziggehouden met Opel. Zij ontwikkelden de coupé- en cabriolet-varianten van de Astra en de Kadett.

bron wiki